filosofins märkliga värld

avklarade min första tenta på filosofi-kursen i lördags. bakfull; might I add. gick relativt bra. 'relativt ' är ett bra ord. första delkursen handlade om argumentation. intressant. nu e jag en jävel på att bilda starka argument.
den andra delkursen började igår. normativ etik heter den. vi ska tydligen lära oss om 'vad är moraliskt rätt?' mycket intressant tyckte jag. tills jag började läsa i kurslitteraturen. då tyckte jag helt enkelt inte det va intressant mer. ordbajseri på hög nivå. jag kan tycka att jag är så pass intelligent att jag kan läsa kurslitteratur och faktiskt förstå innebörden. men gawd! jag måste vara totalt intelligensbefriad. förstår inte ett smack ur den här boken. låt mej få referera;

principen om tillåtlig skada ( PTS )
= "grundtanken är att det är tillåtligt för (i) större gott och (ii) medel vilka har större gott som sin icke-kausala motsatta sida till att vålla mindre ont, men inte tillåtligt att (iii) avse mindre ont som ett medel till större gott eller att (iv) avse medel vilka vållar mindre ont som en förutsedd biverkan och har större gott som en rent kausal verkan oförmedlat av (ii)."

- ööööh?



Kommentarer
Postat av: Johat!

Hahaha, du får lära dig i skolans hårda skola, att filosofi bara är ett tjusigt begrepp för "skitsnack". Vilket är en ganska målande beskrivning :D Eftersom filosofi på universitetsnivå bara handlar om namedrop'ande och flashiga termer. Med andra ord kommer du inte få ut ett skit av det :D Hoppas du tycker det är lite intressant iaf!

2007-02-13 @ 18:20:07
Postat av: ydha

urgh...

men fakk, jag ger mej inte. jag ska bli en bättre människa av att läsa den här kursen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback